Melodifestivalen 16

Kommunikationskonceptet för årets kampanj framtagen av Ineko Creative tar avstamp i att konsumenten tydligare ska inkluderas och bör uppleva Melodifestivalen på sin lokala plats och arena. Upplevelsen på plats är det som får högsta betyg i alla undersökningar av eventet för besökarna. Stämningen, musiken och festkänslan är oslagbar vilket också resulterar i de återkommande höga besökssiffrorna för Melodifestivalen.

Vid tidigare år har Melodifestivalen använt uttryck som ”Upplev Live” men ändå inte lyckats särskilja sig från TV-sändingen i konsumentens medvetande. Med kommunikations konceptet ”Upplev på din arena” presenteras och kommuniceras en lokal förankring och att alla bör vara med och uppleva Melodifestivalen på sin arena. Tex Upplev på Scandinavium, Göteborg.

Själva maneret blev i år krönt av en ny logotyp framtagen utav SVT. Med sin 2 dimensionella och enkla känsla förstärktes ett djup och ytterligare dimension. Med ett 3 dimensionellt mönster och en ”skymningston” förmedlas känslan av värme och att turnén snart drar igång och festen kan börja och den nya logotypen framhävs på ett framträdande sätt. I bakgrunden ramas även motivet in av en större tonad logotyp som bildar illusionen av strålkastare som korsas.

Kampanjen har framförallt varit mycket synlig i digitala men även i traditionella tryckta media med dagspressannonsering, eurosize affischer och helsidor i Metro. I den digitala kampanjen animerades den nya logotypen som ritas upp via sina band efter det att en ridå öppnat upp ”scenen. Alla digitala annonser geostyrdes och blev på så sätt alltid relevanta och lokala. Under finalveckan tapetserades även alla gator i Stockholm med flaggbaner prydda med kommunikationen.

Låt oss berätta mer

Jessica Ramkloo

Byråprojektledare

Telefon: 010-212 22 51
Mobil: 0709-15 31 85