Melodifestivalen 17

Årets kommunikationskoncept för Melodifestivalen är framtaget av Ineko Creative med utgångspunkt från Svt´s värdeord Värme, Glädje, Spänning och Mod. Utmaningen har varit att förstärka värdeordet Mod i marknadsföringen utan att tappa den grundläggande känslan utav Melodifestivalen och dess andra värden. Vi ville utmana Live Nation och Svt om vad som är Melodifestivalen och hur det ser ut och uppfattas. Det är väldigt enkelt att hamna i en färgglad värld eller i en massa förutfattade meningar vad som är Melodifestivalen och vi har i år tittat ut över färgtrender och framförallt andra branscher för att inspireras och placera melodifestivalen i en annan kontext, eller kanske mer nutida.

Om man lyssnar på tex musiken som spelas under festivalen så inser man att en transformation skett mot en modernare och mer aktuell musikstil som bland annat återfinns på topplistorna och att en generationsväxling pågår även i Melodifestivalen. Detta måste också synas och speglas i kampanjen.

”Genom vårt 7-åriga samarbete visar Ineko stor förståelse för uppdraget, är lyhört för Live Nations önskemål och samtidigt visar en kreativ höjd. Resultatet är ett kommunikationskoncept skapat av Ineko som lyckats förmedla en känsla för liveevenemanget och samtidigt tagit hänsyn till SVT:s värdeord som skall genomsyra all kommunikation kring Melodifestivalen”, säger Jamie Perry, Head of Project Management/Project Director på Live Nation.

Vi fastnade för ett mörkare och jordigare färgval som tillsammans med grafiken visar på en rörelse, kraft, spänning och värme vilket också bildar en pulserande känsla, precis som den som är på arenan sekunden innan showen drar igång. Kontrasten med det pulserande neonljuset gör att vi även förstärker associationen ”Ljuset i mörkret” som melodifestivalen alltid kallas för.

Det ska förstärka den stora förväntan som finns på festivalen, det är ju en föreställning utan artister vid biljettsläppet men säljer ändå för fullt. Det ska ge en känsla av att något är på väg att hända, att nu sätter det igång och spänningen är hög.

Vi kommunicerar även i år med den lokala uppmaningen att ”Uppleva Melodifestivalen på sin arena” för att framhäva den unika upplevelsen som detta är och som alltid slår alla andra nöjesindex i Sverige bland besökarna.

Kampanjen kommer synas i all media, framförallt stort i de digitala där vi i år även jobbar med filmklipp i de sociala medierna för att just framhäva upplevelsen på plats. Kampanjen pågår från 29/10 och fram till finalen i Friends arena.

Låt oss berätta mer

Jessica Ramkloo

Byråprojektledare

Telefon: 010-212 22 51
Mobil: 0709-15 31 85